onsdag 26 september 2012

Rödbetsbiffar med morotstzatziki

Har varit lite dålig på att uppdatera här på bloggen den senaste tiden det har inte riktigt funnits någon tid över till det... Men jag ska  försöka bättra mig på det och så ska jag försöka lägga upp lite av vad som lagat/bakats i mitt kök under mitt lilla blogg uppehåll =) Här kommer i alla fall en uppdatering på vad som senast lagades i mitt kök, Rödbetsbiffar med morotstzatziki.
Börja med att göra morotstzatzikin så att den får stå en stund innan servering.


Morotstzatziki

Ingredienser:
4 st morötter
1-2 vitlöksklyftor
2 dl Grekisk/Turkiskyoghurt
Salt och Peppar

1. Skala och riv morötter.
2. Pressa vitlöken och blanda med yoghurt och morötter.
3. Salta och peppra. Låt stå en stund innan servering.

Rödbetsbiffar

Ingredienser:
500 g rödbetor
2 st morötter
1 gullök
2 vitlöksklyftor
2 ägg
2 msk maizena/ ½ dl ströbröd
ev lite ströbröd/sesamfrön till panering
Salt och Peppar

1. Skala och riv rödbetor och morötter grovt.Finhacka den gula löken.
2. Blanda ihop det med ägg och maizena. Pressa vitlök och blanda ner.
3. Salta och peppra. Låt sedan stå en stund så att maizenan får dra åt sig lite vätska och ströbrödet svälla.
4. Forma biffar och strö ev över lite ströbröd eller sesamfrön.
5. Stek biffarna i smör några minuter på varje sida. Va försiktig när dom ska vändas efter som dom lätt faller sönder.
Servera med morotstzatsiki och tex ugnsrostade rotfrukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar