måndag 2 juli 2012

Munkar


15-20 st
ingredienser:
2 tsk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl socker
1 nypa salt
150 g mjukt smör
2 ägg
12 dl vetemjöl
1 liter neutral olja till fritering
Strösocker att vända munkarna i

1. Stöt kärnorna i en mortel
2. Blanda med mjölken och värm till 37 grader.
3. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan, rör tills jästen löst upp sig.
4. Rör ner socker,salt,ägg,tärnat smör och vetemjölet lite i taget.
5. Knåda till en deg och låt jäsa 45 min.
6. Gör fyllning.
7. Dela degen i bitar, rulla till bollar som du sen plattar ut. Lägg en klick fyllning på varje och vik upp kanterna nyp ihop ordentligt och lägg dem med skarven nedåt. Låt jäsa i 45 min.
8. Värm olja ( ca 1-1½ l) 180 grader till fritering i en stor tjockbottnad kastrull.
9. Fritera gyllene ca 1- 1½ min på varje sida.
10. Lägg på hushållspapper och låt rinna av lite och vänd dem sedan i strösocker medan de fortfarande är varma.

Fyllning:
Äpple och kanel fyllning
4 st äpplen
50 g smör
4 msk socker
2 tsk kanel
200 g mandelmassa

1. Skala och tärna äpplena i små bitar.
2. Stek i smör med socker och kanel.
3. Låt svalna och blanda med riven mandelmassa.

Jag fyllde även några munkar med sylt. Jag använde blåbärssylt men går att ta vilken sylt man vill men tänk på att använda en sylt som är fast i konsistensen.


2 kommentarer:

  1. Det lät spännande med mandelmassa i fyllningen! Själv brukar jag mest göra ringmunkar. Eller mest och mest... jag gör bara munkar en gång per år, till valborg! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja jag tyckte också det så var tvungen att testa, det vart faktist jätte gott =)

    SvaraRadera