måndag 4 juni 2012

Fläskfilégratäng

Igår hade jag lite idetorka på vad jag skulle hitta på till middag så kollade runt lite på nätet bland lite olika recept för att få någon idee, fastnade för ett recept på fläskfile gratäng som jag bestämde mig för att prova. Jag gjorde lite små ändringar i receptet och måste säga att det vart hur gott som helst. 


Ingredienser:
1 fläskfile ( ca 600-700 g )
½ burk mascarponeost 250 g
2 dl crème fraiche
½ dl grädde
½ dl mango chutney
2 tsk sambal oelek
1 liten gul lök
1 stor röd paprika
salt och peppar


1.Skär köttet i lagom stora bitar, salta och peppra.Finhacka den gula löken.
2.Stek köttet tills det fått fin färg, fräs löken tills den mjuknat något. Lägg sedan köttet och löken i en ugnsform.
3. Vispa ihop mascarpone,,crème fraiche, grädde, mango chutney, och sambal och koka ihop.
4. Skär paprikan i bitar och låt koka med en stund.Salta och peppra efter smak .
5. Häll såsen över köttet och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 45 min.

Gott att servera med ris och en sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar