tisdag 26 juni 2012

Pizzabullar

Passat på att baka lite idag när regnet öst ner så jag inte ens velat gå utanför dörren. Så nu är frysen fylld med super goda pizzabullar som passar jätte bra att ta med sig på picknicken eller att ha till mellanmål m.m.

Ingredienser:
Deg:
25 g jäst
25 g smör
2½ dl mjölk
1 tsk flingsalt
½ tsk basilika
6 dl vetemjöl
1 msk olivolja
1 ägg + 1 ägg till pensling

Fyllning:
2 dl rökt skinka skuren i bitar.
2 dl riven ost
1½-2 dl tomatsås

Tomatsås:
1½ dl passerade tomater
2 msk chilisås
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 nypa strösocker
1 tsk basilika
Salt och peppar

1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk värm till 37 grader.
2. Häll vätskan över jästen och rör tills jästen löst upp sig.
3. Tillsätt salt,basilika,ägg,olja och mjölet lite i taget. Knåda ihop till en deg.Låt den jäsa i 30 min.
4. Rör ihop ingredienserna till tomatsåsen i en kastrull och låt små puttra i ca 5 min. Låt svalna. 
5. Dela degen i 2 delar och kavla ut till rektanglar. Bred över tomatsås och strö över skinkan och osten.
6. Rulla ihop degen ( som när man bakar bullar) och skär den i bitar ca 1 cm breda, lägg bitarna i formar på en plåt.
7. Låt dem jäsa i 15 min och pensla med ägg.
8. Grädda i ugnen på 225 grader i 10-12 min. De ska få en fin gyllene färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar