fredag 15 juni 2012

Jordgubbssaft med rabarber

Kokade saft för första gången för nån dag sen och fastnade lite för det så idag tänkte jag koka en annan saft idag. Jag hade fått för mig att det var krångligt och tog evigheter att göra sin egen saft men det var ju hur enkelt som helst och tog inte ens i närheten av så långtid jag trodde. Det bästa med att göra sin egen saft är att man slipper massa konstiga tillsatser och kan välja smaktillsatser lite som man vill. En annan sak som gör det roligt är att man får köpa/ använda  fina flaskor att förvara saften i.


Ingredienser:
1,5 liter jordgubbar
300-400 g rabarber
8 dl vatten
1 vaniljstång
1 citron
5 dl socker
1 krm natriumbensoat



1. Skär jordgubbarna och rabarbern i bitar och lägg det i en stor kastrull med vattnet , pressa i citron och hyvla av skalet med en potatisskalare och lägg i det också.Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och lägg i båda två i kastrullen.
2. Låt småkoka i 10-15 min under lock. Mosa bitarna mot kanten av kastrullen.
3. Sila av saften.
4. Låt koka upp igen och rör ner sockret och rör tills det löst upp sig med saften.
5. Lös upp natriumbensoatet med lite av saften och blanda sedan ut det med resten.
6. Låt svalna och håll upp i flaskor/flaska.

Tänk på att flaskorna ska vara väl rengjorda och desinficerade, att fylla dom ända upp, försluta väl och förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar